Heb jij het voornemen om in 2024 wat vaker de auto te laten staan en lekker op je fiets naar het werk te gaan? Dan is een elektrische fiets écht niet alleen voor bejaarden. Heus, ik heb er namelijk ook één. Ooit gekocht in plaats van een auto en daardoor pak ik véél vaker de fiets dan ik anders zou doen. Goed voor het milieu én je portemonnee. Al is een aankoop van een elektrische fiets ook een hele uitgave. Één die je hopelijk niet zo vaak doet. Daarom vind je hieronder een aantal tips, om rekening mee te houden op het moment dat je besluit een nieuwe e-bike aan te schaffen.
Wat is je budget voor een nieuwe elektrische fiets?
Je hebt een elektrische fiets van rond de duizend euro, maar ook e-bikes die een veelvoud daarvan kosten. Het is dus vooral belangrijk dat je voor jezelf bepaalt wat je maximaal wilt en kunt uitgeven. Wil je een elektrische fiets kopen? Dan is mijn eerste tip: bepaal je behoeftes.
Ik kocht mijn fiets zeven jaar geleden, in plaats van een auto. Al zeven jaar lang ga ik meerdere keren per week, bepakt en bezakt met (inmiddels!) twee kinderen op pad met mijn trouwe tweewieler. Wil jij dat ook? En moet je 25 kilometer naar je werk fietsen elke dag? Dan is een fiets met een actieradius van 40 niet bepaald handig.
Afhankelijk van het weer, je gewicht en ook de mate waarin je ondersteund wilt worden, kan het heel goed zijn dat de bruto, aangegeven 40 kilometer, in de praktijk niet verder komt dan zo’n 25 tot 30 kilometer. Omdat je niet wilt dat je halverwege met een lege accu komt te zitten, is het ons advies altijd te kiezen voor een actieradius die minimaal twee keer zo groot is als de afstand die je wilt kunnen afleggen.
Accucapaciteit en actieradius
Het grootste deel van de prijs van een e-bike wordt bepaald is die actieradius. De accu is het hart van de elektrische fiets en bepaalt hoe ver je kunt rijden voordat je hem moet opladen. Zorg ervoor dat de accu capaciteit voldoende is voor jouw behoeften. Als je vaak lange afstanden fietst, heb je een fiets nodig met een grotere accucapaciteit en een langere actieradius. Houd er rekening mee dat de actieradius kan variëren afhankelijk van factoren zoals het terrein, de snelheid en het trapondersteuning niveau. Daarbij is het wel goed te weten dat je vaak de keuze hebt uit een accu met een actieradius van 40, 80 of zelfs 100 kilometer. Mocht blijken dat 40 niet voldoende is, dan kun je in veel gevallen dus ook altijd nog kiezen voor een upgrade naar 80 of zelfs meer.
Máár bedenk dat soort dingen van te voren. Mijn accu werd na zes jaar trouwe dienst zo slecht dat ik een nieuwe heb aangeschaft. Schade? Ruim 500 euro, niet niets. En dan zeg ik maar heel snel (dan doet het niet zo’n pijn) dat vorige week de motor van mijn fiets het ook begaf. Die twee grapjes bij elkaar waren alleen al de helft van een hele goede nieuwe elektrische fiets. Au!
1 comment
Ik heb nog nooit op een elektrische fiets gereden. Ik moet wel een eindje naar het werk, dus ik ben momenteel nog niet overtuigd, maar ik wil het wel eens gaan proberen!