Waar moet je allemaal rekening mee houden als je gaat verhuizen? Het lijkt misschien een simpele vraag, het antwoord is soms behoorlijk complex. Een verhuizing brengt allerlei dingen met zich mee die je snel over het hoofd ziet.
Van verzekeringen tot adreswijzigingen en van energieleveranciers tot het verkennen van je nieuwe buurt – er is zoveel waar je aan moet denken zodat je verhuisproces soepel verloopt. Hieronder vertel ik je welke dingen vaak over het hoofd worden gezien, maar super handig zijn!
Controleer de afmetingen
Controleer de afmetingen van je nieuwe woning voor je gaat verhuizen. Klinkt als een open deur maar het wordt vaak vergeten. Meet ook de deuropeningen, trappen en kamers om ervoor te zorgen dat al je meubels en grote apparaten moeiteloos naar binnen kunnen worden gebracht. Jarno en ik maakten ooit eens de fout om een nieuw bed te kopen wat niet eens naar boven kon! Uiteindelijk moesten we zelfs traptreden eruit slopen om het hoofdboard omhoog te krijgen.
Kijk ook goed naar de indeling van je woning. Wanneer je bijvoorbeeld dakramen hebt, wil je daar zo optimaal mogelijk gebruik van maken. Het is natuurlijk fijn om daglicht in de meest gebruikte kamers te hebben. Op die manier voorkom je niet alleen onaangename verrassingen op de dag van de verhuizing, maar kun je ook efficiënt beginnen met inrichten. Neem geen risico en zorg ervoor dat alles probleemloos past in je nieuwe huis.
Regel je verzekeringen op tijd
Het is slim om alle verzekeringen al geregeld te hebben tijdens je verhuizing. Vergeet niet om je inboedelverzekering bij te werken of een nieuwe af te sluiten voor je nieuwe woning. Neem contact op met je verzekeringsmaatschappij om dit te regelen en zorg ervoor dat je inboedel gedurende het verhuisproces goed verzekerd is. Je moet jezelf beschermen tegen mogelijke schade of verlies tijdens de verhuizing.
Adreswijzigingen doorgeven
Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar het tijdig doorgeven van je adreswijziging is iets waar veel mensen niet meteen aan denken. Je moet je adres doorgeven aan belangrijke instanties, zoals de gemeente, je werkgever, de Belastingdienst, zorgverzekering, banken en andere dienstverleners. Zo voorkom je dat belangrijke post op je oude adres terecht komt.
Energieleverancier en internetprovider
Het regelen van de overgang naar je nieuwe energieleverancier en internetprovider kan tijd kosten. Het is verstandig om dit ruim van tevoren te plannen, zodat je op de dag van de verhuizing direct van deze essentiële diensten kunt genieten. Vergelijk verschillende aanbieders en kies de beste optie die past bij je nieuwe woning en behoeften. Bovendien kan het ook financieel een hoop schelen.
Verhuisbedrijf of zelf verhuizen?
Een belangrijke afweging is of je een professioneel verhuisbedrijf wilt inschakelen of zelf wilt verhuizen. Het zelf regelen van een verhuizing is goedkoper, maar het kan ook stressvol en tijdrovend zijn. Overweeg je opties zorgvuldig en maak een weloverwogen keuze op basis van je budget, de hoeveelheid spullen die je hebt en je persoonlijke situatie. Heb je het geld? Ik kan het je echt van harte aanraden. Een verhuisbedrijf inschakelen is zó chill!
Ruim van tevoren inpakken
Op tijd beginnen met inpakken lijkt ook een open deur maar ik heb al zooo vaak gezien dat mensen in mijn omgeving de helft maar inpakken. En dan ook nog eens op het laatste moment. Begin ruim van tevoren met het inpakken van je spullen, zeker een paar weken voor de verhuisdatum. Haal ook voldoende verpakkingsmateriaal in huis, zoals dozen, tape, bubbeltjesplastic en labels. Het labelen van dozen maakt het organiseren en uitpakken op je nieuwe locatie een stuk makkelijker. Een goede voorbereiding is namelijk het halve werk.
*