Een gezellige ruilavond organiseren met vriendinnen? Doen! Het is duurzaam én leuk. Vorige week organiseerde ik mijn eerste kledingruil avond en het was een grote hit. In deze blogpost vertel ik je er meer over en geef ik je tips hoe jij een ruilavond kunt organiseren.
Gezellige ruilavond organiseren
Toen ik een jaar of zestien was organiseerde ik voor het eerst een ruilavond en een maand geleden besloot ik dat ik het nog eens wilde proberen. Ik ben namelijk geen op kleding maar wil niet meer elke keer iets nieuws kopen. Bovendien vind ik een kleinere garderobe een stuk fijner. Zo heb ik veel meer overzicht en daarmee juist minder kledingstress. Kortom: goede redenen om een ruilavond te organiseren
Vaak kun je andere mensen namelijk blij maken met kledingstukken (of woonaccessoires; kinderkleding; spellen of wat dan ook!) die jij nooit meer gebruikt. Jij ruimt je kast op, een ander hoeft niets nieuws te kopen en je maakt diegene er ook nog eens harstikke blij mee. Bovendien is een ruilavond met een groep vriendinnen natuurlijk ook gewoon mega leuk! Een goede reden om bij elkaar te komen en er een gezellige avond van te maken.
Mijn tips voor het organiseren van een kledingruil
Een kledingruil organiseren is eigenlijk harstikke simpel. Prik een datum, app een paar vriendinnen en zoek je kast uit. Toch zijn er nog wel een paar tips om alles vlekkeloos te laten verlopen die ik graag met je deel:
- Nodig niet te veel mensen uit maar ook niet te weinig. Tussen de 7/8 mensen vind ik perfect. Dan valt er genoeg met elkaar te ruilen, is er (hopelijk) een goede verdeling tussen verschillende maten maar wordt het geen complete chaos.
- Zet in de uitnodiging dat je gasten alleen items meenemen die schoon, compleet en niet kapot zijn. Dat betekent dus geen kleding met vlekken of gaten. En laat je gasten zich bij elk item dat ze meenemen afvragen of je er iemand écht blij mee kunt maken.
- Vermeld ook wat je gasten allemaal mee kunnen nemen. Denk bijvoorbeeld niet alleen aan kleding maar ook aan kinderkleding, woonaccessoires, beautyproducten, sieraden etc.
- Verdeel de avond in rondes. Hoe je dat het best kunt doen hangt een beetje af van het aantal mensen dat je hebt uitgenodigd. In de eerste ronde mag iedereen de meegebrachte items bekijken, in de tweede ronde past iedereen zijn of haar favoriete items en in de derde ronde presenteert iedereen zijn of haar items en wordt het onderling verdeeld.
- Deze verdeling werkt het best als je met een klein gezelschap bent. Die laatste twee rondes kun je ook omwisselen trouwens. Omdat wij met een groep fijne vrouwen waren die elkaar prima wat gunden en items onderling wel konden verdelen. Als dat bij jouw ruilavond anders is kun je ervoor kiezen om te loten of te dobbelen als er meerdere geïnteresseerden in een item zijn.
- Vergeet vooral niet wat lekkere drankjes en hapjes te halen. Een ruilavond organiseren doe je natuurlijk vooral ook om de gezelligheid. Enoy en swap till you drop!
Is het wat voor jou, een ruilavond organiseren?
1 comment
Wat een leuk idee, zou mijn kleerkast ook wel kunnen gebruiken 🙂