Al bijna 9(!) jaar tik ik hier wekelijks meerdere blogs. Het merendeel daarvan gaat over beauty, want tsja deze website heet niet voor niets BeautyOpinie.nl. De afgelopen jaren is er veel veranderd in het bloggerswereldje maar ben ik ook zelf veranderd. Gegroeid. En daarom deze blogpost, waarin me iets van het hart moet.
De start van een beautyblog
In december 2013 claimde ik op een avond www.beautyopinie.nl. Al járen volgde ik allerlei Nederlandse beautyblogs en dacht ik: ‘Dat wil ik ook!’ In mijn badkamer vond je immers ook talloze crèmes en samen met mijn beste vriendin pluisde ik ingrediëntenlijsten uit. Het liefst van smeersels uit de Etos of Kruidvat die lekker betaalbaar waren. Daar konden we uren met elkaar over praten.
Al zo lang ik me kan herinneren ben ik gek op ‘mooie dingen’, ik ben een typische weegschaal. Als klein meisje richtte ik mijn kamertje al keer op keer opnieuw in en verzamelde ik mooie spulletjes. Als puber ontdekte ik make-up en skincare en probeerde ik graag de nieuwste producten uit. Dat betekent helemaal niet dat ik een mega grote stash had (of heb!) hoor en ik liep er ook niet altijd volgens de laatste mode bij. Maar ik had wel een liefde voor mooie dingen. Kleedde me altijd (naar mijn mening) stijlvol en wilde er verzorgd uitzien. Iets dat ik ook op mijn 35ste nog steeds heb.
Nederlandse beautybloggers: dat wil ik ook!
Na een reorganisatie bij de bank waar ik in 2013 werkte als marketing- en communicatiemedewerker moest ik opzoek naar een nieuwe baan. Wat moest dat dan zijn? Iets in de beautyindustrie natuurlijk! Omdat je daar zonder ervaring niet tussenkomt besloot ik die werkervaring dan maar zelf te creëren. En zo ontstond BeautyOpinie. Een combinatie van beauty en opinie, want één ding stond boven water: ik ging mijn eerlijke en oprechte mening over beautyproducten geven. In die tijd had ik namelijk wel eens mijn twijfels over de oprechtheid van sommige grote beautybloggers. Dat wilde ik anders gaan doen, op BeautyOpinie.nl hoef je nooit te twijfelen over de oprechtheid.
Eerlijkheid duurt het langst
Nog steeds ben ik trouw aan die belofte; ik heb dan ook veel betaalde samenwerkingen en campagnes om die reden afgeslagen. Bedrijven waren er niet altijd blij mee als ik niet positief was over een product.
Het bloggerswereldje is veranderd…
Door de jaren heen is het bloggerwereldje enorm veranderd. Waar ik vroeger 200 bezoekers per maand had, kreeg ik 20 reacties op een artikel. Nu bezoeken tienduizenden mensen de website en krijg ik amper meer een reactie. Veel grote Nederlandse beautyblogs zijn verdwenen en daar zijn talloze influencers op Instagram en Tiktok voor in de plaats gekomen. Niet zo gek dus dat bedrijven vooral daar investeren in samenwerkingen.
Mijn grote passie ligt bij skincare, online marketing en blogposts schrijven dus ik investeer nog steeds het grootste deel van mijn tijd in mijn grote liefde: BeautyOpinie.nl. Tienduizenden volgers op sociale media zullen er wel nooit komen maar ik probeer wel af en toe de leukste updates met je te delen op Instagram. Wat gelijk een hint is om BeautyOpinie op Instagram te gaan volgen 😉
Ik ben ook veranderd; gegroeid
Niet alleen het bloggerswereldje is veranderd, ik ook. In de afgelopen 10 jaar ben ik twee keer moeder geworden, heb ik mijn vader verloren en ben ik als mens gegroeid. Dat maakt dat ik al meer dan twee jaar regelmatig de behoefte voel om meer dan alleen beautyblogs te schrijven. Sowieso is beauty veel meer dan alleen uiterlijk.
Meer dan een beautyblog
Misschien heb je in de header al een ’tik machine’ gezien. Tikt communicatie is namelijk de naam waaronder ik ingeschreven sta bij de Kamer van Koophandel. Het bedrijf waarmee organisaties mij kunnen inhuren als communicatieadviseur of ter ondersteuning bij hun marketingactiviteiten. Het is ook een verwijzing naar de liefde die ik heb voor het ’tikken’ van blogs. En dus lees je vanaf nu hier ook regelmatig artikelen over andere onderwerpen als beauty. Dat deed ik de afgelopen periode al steeds vaker, maar nu dan officieel. Met de naam en url van BeautyOpinie heb ik de afgelopen 9 jaar een behoorlijk trackrecord opgebouwd wat ik niet zomaar weg wil en gooien. Daarvoor ben ik achter de schermen druk in de weer. Want stiekem heb ik grootste plannen voor een nieuwe naam en rebranding. Houd de website de komende maanden dus in de gaten!
Mocht je nog opmerkingen hebben naar aanleiding van deze blogpost, of me willen laten weten of jij tegenwoordig nog veel blogs leest. En zo ja; wat zijn onderwerpen waarover je (hier) graag leest?
2 comments
Oh toch al een hele tijd aan het bloggen, ik hou heel erg van je beautyartikels maar ook van je tips! Dus superbenieuwd naar wat er aan komt!!
Er is inderdaad heel wat veranderd de afgelopen jaren. Ik mis die tijd soms wel dat je 20 reacties kreeg op een artikel. Dat werkte enorm motiverend. Maar ik was zelf ook veel actiever dus ik liet ook heel wat comments achter bij bloggers. Ik vind het schrijven van blogs ook nog steeds een van de leukste dingen, net als de foto’s die ik erbij maak. Daar trek ik graag een halve dag voor uit als ik de kans krijg . Ik was vroeger als kind al gek op verhalen schrijven en kon uren typen op de oranje type machine van mijn ouders. Murder She wrote noemden ze me. Ik ben heel benieuwd naar je plannen en ga het zeker in de gaten houden. Aan een andere blognaam heb ik zelf ook wel eens gedacht, maar ik zit ook met dat trackrecord en wat voor naam ga ik dan weer verzinnen. Dus ben heel benieuwd hoe jij dat gaat aanpakken.