Groene cosmetica en clean beautyproducten zie je de laatste jaren overal. Logisch, want steeds meer consumenten willen pure en natuurlijke cosmetica. Vrijwel elk groot cosmeticamerk heeft tegenwoordig wel een ‘groene’ lijn. Maar wist je dat heel veel van die groene cosmetica helemaal niet zo groen zijn? In deze blogpost lees je daar alles over en vertel ik je over ‘greenwashing’.
Wat is greenwashing?
Groene cosmetica die helemaal niet zo groen is noem je ook wel ‘greenwashing’. Het gaat dan om producten met claims erop als ‘duurzaam’, ‘milieuvriendelijk’, ‘natuurlijk’ of ‘biologisch’ terwijl ze dat eigenlijk helemaal niet zijn. Veel merken gebruiken tal van dit soort claims namelijk als pure marketing. Steeds meer consumenten willen groene cosmetica en pakken gewoon de eerste de beste fles in de verpakking waar die termen opstaan. Kortom: met die claims verkoop je meer.
Groene cosmetica verkoopt beter
En dat snap ik best. Zelfs mij overkomt het wel eens. Dat ik in de drogisterij loop, weinig tijd heb en mijn aandacht getrokken wordt door een nieuw en aantrekkelijk uitziend product. Dan check ik vooraf écht niet altijd tot in detail de ingrediëntenlijst. Als mij dat al gebeurt, hoe moet het dan zijn voor iemand die helemaal geen idee heeft hoe je een INCI-ingrediëntenlijst leest? Juist, die vertrouwt er gewoon op dat het wel goed zit. Terwijl dat dus lang niet altijd zo is.
Mag dat dan zomaar?
Het eerste dat in mij opkomt als ik hieraan denk is: ”Mag dat dan zomaar?”. Het (korte) antwoord daarop is ja. Als een cosmetica merk de claim ‘natuurlijk’ gebruikt dan zitten daar geen richtlijnen of minimum eisen aan verbonden. In theorie kan het dus zijn dat er één natuurlijke stof aan het product is toegevoegd, dan mag je op de verpakking de term ‘natuurlijk’ gebruiken. Lekker dan.
Voor de claim ‘biologisch’ gelden wel wettelijke richtlijnen. Gebruikt een cosmetica merk de claim ‘ biologisch’? Dan moet 95% van de gebruikte ingrediënten een biologische oorsprong hebben. Ook voor milieuclaims gelden bepaalde richtlijnen. Ben je benieuwd naar andere marketingclaims op beautyproducten en wat die zeggen? Lees dan eens mijn artikel: Waarom je niet zomaar alles op een etiket moet geloven. Daarin lees je ook meer over de claims ‘hypoallergeen’ en ‘dermalogisch getest’. Ik verklap alvast: de kern is dat je niet zomaar alles moet geloven en dat veel claims op de verpakking eigenlijk helemaal niet zoveel zeggen.
Hoe herken je dan écht groene cosmetica?
Nou, dat is dus heel lastig. In eerste instantie moet je altijd de INCI-ingrediëntenlijst doorspitten. Dan kom je erachter welke ingrediënten erin zitten. Als je je vervolgens verder verdiept in die ingrediënten kun je (enigszins, niet helemaal!) inschatten of dat ingrediënten zijn die jij wilt gebruiken. Dat is wel vooral voor de diehards weggelegd, het is namelijk een hele studie.
Zijn er keurmerken voor duurzame beautyproducten?
Ja die zijn er. Maar persoonlijk vind ik die (net zoals bij voedsel!) ook een wassenneus. Er zijn wel bepaalde keurmerken (zoals COSMOS, BDIH, Vegan of EcoCert) maar elk keurmerk heeft weer zijn eigen criteria. Er is dus geen standaard waarop je kunt vergelijken. Ook kost zo’n label een hoop geld, niet elk merk heeft daar budget voor. Merken die dat budget vaak wel hebben zijn vaak de grotere concerns en daardoor mis je veel mooie en écht groene cosmetica. Bovendien worden die keurmerken en richtlijnen helemaal niet gecontroleerd. Je moet er dus maar op vertrouwen.
Kortom….
Als jij écht duurzame beautyproducten wilt gebruiken moet je nadenken voordat je wat koopt. Laat je niet verleiden door makkelijke marketingtrucjes in de drogisterij. Bedenk ook wat voor jou ‘groene cosmetica’ precies inhoudt. Wil je liever ingrediënten als parabenen, siliconen, ftalaten of minerale olie vermijden? Vind je duurzame verpakkingen belangrijk? Is het voor jou belangrijk dat producten niet getest zijn op dieren? Wie echt groen wil zijn doet er (als je het mij vraagt!) in de basis in elk geval als eerste goed aan om na te denken wát je allemaal gebruikt en of het echt nodig is. Gebruik herbruikbare producten, gebruik minder en koop minder. Dat is pas duurzaam.
En vergeet niet: Natuurlijke beautyproducten zijn niet per definitie beter dan synthetische. Ik roep dat regelmatig en wil dat ook nu weer even benadrukken. Wil je daar meer over lezen? Dan vind je mijn blogpost Zijn natuurlijke ingrediënten beter voor je? misschien interessant.
1 comment
Natuurlijk ken ik het marketing trucje, maar de naam/label dat het heeft nog niet, dus weer iets geleerd . Je moet inderdaad enorm goed opletten en INCI lijstjes doorspitten om zeker te weten dat een product echt natuurlijk is, is voor de meeste consumenten een hele moeilijke opgave. Dus goed dat je erbij stil staat in dit artikel. Hopelijk helpt het mensen. En inderdaad synthetische cosmetica hoeft niet slechter te zijn, kun je ook allergisch op reageren. Maar je moet het zelf kunnen kiezen vind ik. En door al die claims en ingewikkelde ingrediëntenlijstjes zien mensen door de bomen het bos niet meer (om in groene termen te praten )